رژیم لاغری با پایانی خوش و موفقیت آمیز

اگر آخرین باری که رژیم گرفته بودید با حمله به یک جعبه شیرینی به رژیم خود خاتمه داید، یا اینکه خودتان را در حالی پیدا کردید که با سر توی یک پاکت چیپس غرق شده بودید و به این ترتیب رژیم خود را شکستید. مقصر شما نیستید و ایراد کار از بی‌ارادگی شما نیست، مقصر اصلی برنامه رژیم شماست.

مطابق با آخرین تحقیقات انجام شده توسط Journal of the American Medical Association بهترین رژیم غذایی بر ای لاغر شدن رژیمی است که حقیقتاً شما آن را دنبال کنید و از دنبال کردن و ادامه دادن آن خسته، دلزده و نا امید نشوید. برای داشتن یک رژیم سالم و البته موفقیت آمیز بهتر است که خودتان را بشناسید و با خودتان رو راست باشید، سپس بر طبق سلایق و روحیات خود رژیم غذایی متناسب را انتخاب کرده و مرتباً آن را دنبال کنید.

حال از کجا بفهیم که چه برنامه‌های غذایی و یا رژیم‌های مناسب هستند و بعبارتی ادامه و رعایت این رژیم منجر به کاهش وزن ما خواهد شد یا اینکه ما را خسته و بی‌انگیزه خواهند کرد.

در زیر به ۷ مورد مهم اشاره شده است که اگر در یک رژیم غذایی وجود داشته باشد قطعاً خستگی و دلزدگی را به همراه خواهد داشت و نه تنها باعث کاهش وزن نخواهد شد بلکه ممکن است بر روی سلامتی ما نیز تأثیر بدی داشته باشد.

۱) رژیم‌های غذایی با میزان کالری‌ بسیار پایین

+diet (1)
با رژیم غذایی زیر ۱۲۰۰ کالری هرگز به وزن ایده‌آل و اندام متناسبی که مورد نظرتان است نخواهید رسید. هر برنامه غذایی یا رژیمی که شمار را تشویق به مصرف کالری زیر ۱۲۰۰ در طول روز بکند برنامه غذایی مناسبی نیست و انتخاب این رژیم غذایی به هیچ وجه کار عاقلانه‌ای نمی‌باشد.

دکتر «Lori Chong» متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی «Wexner» معتقد است؛ اکثر خانم‌ها به طور میانگین به انرژی بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری در طول روز نیازمند هستند تا بتوانند وزن کم کرده و درعین حال احساس گرسنگی نکنند و از ادامه دادن رژیم خود دلزده و خسته نشوند. مصرف کمتر از ۱۲۰۰ کالری در طول روز بدن را به حالت قحطی زدگی (starvation) وارد کرده و بدن شما بعد از قرار گرفتن در این وضعیت شروع به سوزاندن ماهیچه‌ها به جای چربی خواهد کرد که عواقب ناخوشایندی را در بر دارد.

 

۲) رژیمی که حاوی همه گروه‌های غذایی نیست

شاید اکثر شما در مورد آزمایشی که پروفسور “دانیال واگنر” انجام داده شنیده باشید . . . . . . . . . . .

می توانید ۵ دقیقه به هیچ وجه درباره خرس سفید یا فیل صورتی فکر نکنید؟ به گمان تان آسان است؟ در اشتباه هستید! ۲۸ سال پیش پروفسور دانیال واگنر، روانشناسی از دانشگاه هاروارد برای نخستین بار این آزمایش را انجام داد و نتیجه شگفت انگیز بود او به شرکت‌کننده ها گفت ۵ دقیقه اکیداً به خرس سفید فکر نکنند و اگر در این مدت فکر خرس، ناخواسته وارد ذهن شان شد، زنگی را به صدا در آورند! شرکت کننده‌ها چشم های شان را بستند و همه سعی شان را کردند که هوش و حواس شان پی خرس سفید نرود اما به طور متوسط در هر دقیقه، یک بار زنگ را به صدا در می‌آوردند که یعنی خرس سفید راهی برای فتح ذهن شان پیدا کرده بود، واگنر در مقاله اش توضیح داد که تلاش برای اجتناب از فکر کردن به یک موضوع و سرکوبی اش باعث می شود بعدها بسیار بیشتر به آن فکر کنیم.

+diet (2)

پس در نظر داشته باشید که احساس میل و کشش به همان چیزی که سعی در نادیده گرفتن آن در رژیم غذایی خود دارید حتماً به سراغتان خواهد آمد. اگر شما دچار بیماری خاص و یا حساسیت

غذایی خاصی نباشید که این مشکل باعث منع شما از خوردن گروه خاصی از مواد غذایی باشد (مثل بیماری دیابت، یا حساسیت به گلوتن) بنابراین همه گروه‌های غذایی به تعادل باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد و دلیلی بر حذف آن گروه غذایی از برنامه روزانه خود ندارید. چرا که با اینکار پتانسیل فرار کردن از رژیم غذایی را در خود فراهم کرده و حتماً به سراغ گروه خاص و یا ماده غذایی خاصی که خود را خوردن آن منع کرده بودید بسیار زیاد است؛ تعادل در خوردن و استفاده از طیف گسترده‌ای از مواد غذایی، خوردنی‌ها و نوشیدنی ها به شما در رسیدن به کاهش وزن، بدنی سالم و حفظ تناسب و سلامت کمک می‌کند.

 

۳) رژیم‌هایی که با زندگی روزانه و شیوه زندگی شما تداخل دارد

+diet (3)

رژیم‌هایی که پر از دستورات سخت و پیچیده است و باید برای دنبال کردن آنها غذاهایی خاص تهیه کرد و یا ساعت خاصی را در نظر گرفت معمولاً خسته کننده خواهند بود. فکر کنید که شما جایی دعوت می‌شوید و یا قرار می‌گذارید که یک روز همراه با دوستان خود بیرون بروید و یا سفر می‌کنید. رژیم غذایی شما باید این قابلیت و انعطاف پذیری را داشته باشد که بدون اینکه به آن لطمه‌ای وارد شود به کارهای روزمر، فعالیت‌ها و تفریحات خود نیز بپردازید. اگر این رژیم باعث جدایی شما از دوستانتان باشد یا اینکه خللی در امور رومزه شما وارد آورد مطمئنا شما را دلزده و خسته خواهد کرد.

 

 

۴) رژیم‌هایی که شما را مجبور به خوردن هر روزه غذاهای تکراری می‌کند

+diet (4)

انتخاب طیف متنوعی از غذاها تجربه‌ای لذت بخش است که زندگی را شیرین می‌سازد. بدیهی است که رژیم غذایی که شما را مجبور به خوردن هر روزه و انتخاب غذاهای تکرای کند رژیمی بسیار خسته کننده خواهد بود و ادامه دادن آن نیز بسیار دشوار خواهد بود.

 

 

۵) رژیم‌هایی که هیچ راه فراری برای شما نمی‌گذارند

+diet (5)اگر رژیم غذایی ما بسیار سخت و افراطی باشد و همه راه‌ها را برای گریز بسته باشد در طولانی مدت ما را خسته خواهد کرد. روزهایی هم باید دست از رژیم کشیده و به خود استراحتی بدهیم.البته با در نظر داشتن این نکته از با روش درست این جایزه را به خود بدهیم به عنوان مثال با خوردن یکی از غذاهای دلخواه این کار را انجام دهیم و نه اینکه روزهای استراحت را به پُرخوری اختصاص بدهیم اما روزهای گریز و استراحت برای ادامه رژیم لازم است.

 

 

۶) رژیم‌هایی که در تمام مدت باید از مایعات استفاده کنید

+diet (6)مسلماً صبح که از خواب بیدار می‌شویم دلمان یک فنجان چای می‌خواهد و یا نوشیدن آب میوه، چای، شیر و به طور کلی مایعات لذت بخش است و صد البته نوشیدن آب در طول روز بسیار مفید است، اما استفاده از مایعات به عنوان یک وعده غذایی و جایگزین کردن آن با غذاهای مورد نیاز در طول روز کاری بسیار اشتباه است و این رژیم غذایی قطعاً با شکست مواجه خواهد شد. اینگونه رژیم‌ها که شما را ملزم به استفاده از مایعات به جای وعده‌های غذایی می‌کند می‌تواند اثرات بسیار سوء و بدی بر روی متابولسیم و سوخت و ساز بدن شما بگذارد. اثرات منفی اینگونه رژیم‌ها بر روی بدن ثابت شده است و شاید شما با رعایت آن کاهش وزن داشته باشید اما پس از خاتمه رژیم با سرعت بیشتری از قبل دچار اضافه وزن خواهید شد.

 

۷) رژیم‌هایی که شما را مجبور به خوردن غذاهایی می‌کند که از آنها تنفر دارید

+diet (7)شکی در این نیست که خوردن یک تکه کیک بسیار لذت بخش‌تر از خوردن کلم آب پز است. اما خوب در رژیم‌های غذایی باید غذاهایی سالم‌تر و با کالری‌های کمتر انتخاب کرد، اما این دلیل بر آن نیست که هر وعده غذایی که شما در رژیم خود دارید شما را ناامید و افسرده سازد و در آخر منجر به عدم رعایت و دنبال کردن شما از رژیمتان شود. درست است که باید بدن شما به مرور زمان به خوردن غذاهای سالم ‌تر عادت کند وآنها را انتخاب کند اما حقیقتاً خوردن غذاهایی که از آنها متنفر هستیم و هیچ میل و رغبتی به خوردن آن نداریم ما را از ادامه رژیم غذایی متفرمی‌کند. بنابراین نباید خود را مجبور به خوردن هر وعده غذاهایی کنیم که از آن نفرت داریم.

 

پیروی از دستورت غذایی و رژیم‌هایی که ۷ مورد ذکر شده بالا شامل دستورات آنها نیست به مراتب ساده‌تر است و در عین حال لازم نیست خودتان را از خوردن مواد غذایی مورد علاقه‌تان محروم کنید. از این گذشته این رژیم‌ها در طولانی مدت شما را خسته و دلزده نکرده، دنبال کردن آن به مراتب ساده تر بود و در دراز مدت تأثیر مثبتی بر روی سلامتی دارد.

این مقاله ترجمه شده از وب سایت www.womenshealthmag.com می‌باشد.
عنوان مقاله:

۷aSigns a Diet Will Just Leave You Hungry, Miserable—and Even Heavier, K. Aleshia Fetters, June 18, 2015

کلیه عکس‌ها از سایت‌های اینترنتی برداشته شده است.
ویرایش، ترجمه و تلخیص : وب سایت ویلانج (شیرین بختیاری)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code